Social Media
Betere interactie op platformen
Een betere prestatie neerzetten in sociale media
Social media bureau in Nederland

Wat is social media?
Social media is een platform waarbij de gebruikers van dat platform de inhoud verzorgen van dat platform.
Binnen deze social media kanalen zijn er verschillende gebruikers, zo kunnen er bedrijfspagina’s zijn maar ook de normale individuele gebruiker. Een bedrijfspagina aanmaken op de social media kanalen is ten zeerste aan te raden.
Online marketing is niet alleen de eigen website van een onderneming. Maar natuurlijk ook kanalen buiten de onderneming, zoals social media kanalen. Voor social media uitbesteden ben je bij ons aan het juiste adres.
Wij helpen u niet alleen betere resultaten te behalen maar kijken ook naar eventuele mogelijkheden die we kunnen benutten. Binnen social media zijn er talloze mogelijkheden van advertenties tot aan content. Het belangrijkste hiervan is natuurlijk de interactie met de gebruikers.
Vandaag nog beginnen om te winnen in uw branche?
Laat ons u terugbellen!
Winnen van uw concurrent?
Welke social media kanalen zijn er?
Er zijn veel social media kanalen. De verschillende kanalen kunnen zorgen voor volgers en een groot bereik op een social platform.
Facebook
Instagram
Youtube
Twitter
Pinterest
Flickr
Tumblr
Linkedin
Snapchat
TikTok
Het aantal gebruikers van social media neemt iedere jaar toe. Miljoenen Nederlands maken dagelijks gebruik van sociale media.
Sociale media kan e zien als een visueel platform met visuele informatie. Op deze kanalen kan je door middel van die visuele informatie een sociaal netwerk creëren met je doelgroep.
Wat kunnen we voor u betekenen?
Binnen Onlinemogelijkheden kunnen wij meerdere optimalisaties realiseren!
- Optimalisatie content
- Meer volgers
- Betere interactie met gebruikers
- Advertenties plaatsen
- Opschalen met social media
Wij weten wat we doen!
Sociale media en hun verschillende type content
In Nederland zijn er meer dan een miljoen gebruikers van sociale media kanalen. Binnen deze social media platformen creëren zij verschillende soorten content, zoals viral content, tekstuele content en nog andere verschillende soorten content.
Elk social media kanaal heeft ook weer zijn eigen type content binnen dat platform. Zo heeft Facebook, Facebook groepen en Youtube, Youtube kanaal.
Ook heeft elk social media kanaal hun eigen principes. Zo weten we bijvoorbeeld dat Linkedin meer is gericht op zakelijke contacten en Youtube op video’s maken. Op Twitter kan je een bericht plaatsen dat vervolgens tweets worden genoemd.
Doelgroep bereiken via social media kanalen
Actief deelnemen aan een social media platform biedt een laagdrempelige manier om interactie te krijgen met actieve gebruikers die deel uit maken van uw doelgroep.
Het is een makkelijke manier om de juiste content met korte berichtjes regelmatig te posten.
Makkelijke social media kanalen voor bedrijven
Voor de meeste bedrijven is Instagram en Facebook wat het meest gebruikt wordt. Dit komt omdat de drempel voor deze social media kanalen het laagst is. Het is heel makkelijk om aan te melden op deze platformen en content te genereren die je kan posten. Posts inplannen kan tegenwoordig ook.
Zodra je een post op social media geplaatst hebt, zal het niet lang duren voordat dit tevoorschijn komt via social media bij andere gebruikers.
Uiteraard zijn er naast Facebook en Instagram ook andere kanalen waar je als bedrijf op kan aanmelden. Hiervoor is echter meer werk nodig om posts te maken van goede kwaliteit. Op TikTok moet je bijvoorbeeld (korte) video’s posten, wat voor het nodige werk kan zorgen.
Is Twitter nog relevant?
Voor de meeste bedrijven in Nederland is Twitter een platform waar vaak het minst wordt uitgehaald. Dit heeft er mee te maken dat de meeste doelgroepen niet meer actief zijn op dit social media kanaal. Twitter is in Nederland niet een heel actief social media kanaal meer.
In andere landen zoals Amerika behoort Twitter nog wel tot de meest gebruikte social media kanalen. Beroemdheden plaatsen ook content op Twitter, zoals Elon Musk.
Hier delen zij, met Tweets, dan vaak ook cruciale informatie die hun doelgroep volgt. Ook hebben zij miljoenen volgers die de post delen en vaak ook er op reageren.
Welke social media kanalen werken het beste?
Om antwoord te geven op de vraag welk social media kanaal voor jou het beste werkt, moeten wat beter kijken naar de onderneming.
Wat is de doelgroep van de onderneming? Dit moet eerst worden vastgesteld. Het vaststellen van de doelgroep is een zeer cruciaal punt. Vooral wanneer je kiest voor het plaatsen van advertenties.
Als jij veel reacties en deelacties krijgt op jouw berichten dan zal het algoritme van social media ervoor zorgen dat je meer in beeld komt bij de miljoenen gebruikers.
Doelgroep van de onderneming
Een doelgroep is is de groep die de onderneming wil bereiken met haar producten en/of diensten.
Het is altijd goed om te testen of de doelgroep klopt met jou gedachten. Je kan namelijk denken bij het starten van een bedrijf dat je een bepaald doelgroep hebt en je daarop instellen, qua content. Maar je doelgroep kan veel breder zijn dan dat je dacht.
Het adverteren op (verschillende) Social Media kanalen is een laagdrempelige manier om te bepalen wie je doelgroep is.
Advertenties gericht op je doelgroep
Het adverteren op social media kanalen is onderdeel van Social Media Marketing (SMM).
Je kan vaak adverteren met foto’s en video’s en het is altijd goed om te testen met allebei. Kijk daarin welke het beste werkt voor jouw onderneming.
Een online platform waar je goed en makkelijk op kan adverteren is Facebook en Instagram. Deze hebben allebei één algemeen platform waar je voor beide kanalen eenvoudig advertenties kan aanmaken.

Online marketing via sociale media kanalen
Er zijn veel bedrijven die online marketing aanbieden via social media kanalen. Dit is zoals eerder benoemd onderdeel van Social Media Marketing.
Aan SMM wordt vaak de term adverteren gekoppeld.
Adverteren is simpel gezegd, een bericht op een social media kanaal inplannen waarbij je betaald aan het platform om ervoor te zorgen dat jouw bericht in beeld komt bij de gebruikers die je het bericht wilt laten zien.
Bij het maken van een advertentie is het belangrijk om de kosten goed in de gaten te houden. Let hierbij ook goed op, op de regels van het social media kanaal. Ieder social media platform heeft zo zijn eigen regels met betrekking tot adverteren. Een marketing bureau kan dit voor je uit handen nemen.

Betekenis van user generated content
De betekenis van user generated content is letterlijk content gemaakt door een gebruiker. Met gebruiker, wordt een gebruiker van social media bedoelt. Dit doelt dan indirect op influencer marketing.
Afgekort is het UGC.
Optimaal gebruik maken van UGC
Stel je voor, je hebt een product dat nog niet heel bekend is in de markt maar er is een klant van jou met miljoenen volgers op social media kanalen die jouw producten deelt met zijn/haar volgers.
Dit is perfect. Het zorgt voor veel weergaves en als jouw product inderdaad een goed product is dan kan dit zorgen voor een enorme boost.
Foto’s en video’s van jouw producten die worden geplaatst door een gebruiker van een social media kanaal zorgt ook voor autoriteit. Zodra de gebruikers dit met elkaar delen zal je hier zeker wat van merken. Als jouw account wordt getagd in dit bericht dan zal je ook kunnen verwachten dat je volgers omhoog zullen gaan.
De interactie die je zal ontvangen zal als gevolg van UCG omhoog gaan.
Uiteraard hangt alles er van af hoe jouw pagina eruit ziet, hoe je producten zijn en hoe je bedrijf zich plaatst binnen social media.


Tailor-Made Digital Marketing
Doelstellingen als onderneming binnen social media
Er zijn meerdere doelen die je voor jezelf als bedrijf kan opstellen op het moment dat je bepaalt om actief deel te nemen aan een social media kanaal. Ik benoem hier bewust “een social media kanaal”, omdat het belangrijk is om op één platform te focussen en daarna pas over te stappen naar een volgende social media kanaal.
Uiteraard is het hoofddoel om omzet/winst uit social media te halen. Maar met social media kan je meer behalen dan alleen omzet. Dit is misschien wel belangrijker dan even een verkoop. Je kan namelijk van een bepaalde doelgroep een achterban maken die jou onderneming actief volgt. Hieruit zal je een stabiele omzet kunnen genereren en dus niet alleen even een verkoop via sociale media.
Op Instagram en Facebook is het bijvoorbeeld mogelijk om een verhaal te delen. Dit is een kleine story (filmpje) waarin je van alles kan plaatsen. Deel hierin dan ook wat er gebeurt achter de schermen bij je onderneming. Je volgers zullen dan een bepaalde band met je creëren en steeds meer van je willen zien. Op het moment dat dit gebeurt dan is de communicatie naar je volgers geslaagd.
Meer volgers krijgen op bijvoorbeeld Instagram of Twitter
Hoe krijg je nou meer volgers? Dat is een vraag dat iedere gebruiker verschillend zal beantwoorden. Iedere gebruiker van een social media kanaal wil natuurlijk meer volgers, behalve spam accounts.
Zorg dat je regelmatig foto’s en video’s plaatst op je social media kanalen.
Zorg voor duidelijke communicatie naar je volgers.
Probeer regelmatig te reageren op je volgers. Social media is twee richtingsverkeer. Je kan niet iets verwachten wat je zelf ook niet doet.
Bespreek relevante onderwerpen.
Geef je volgers de accounts van je andere kanalen zodat zij jou daar ook kunnen volgen.
Zorg voor interactie met je volgers. Reageer op hun berichten en probeer er voor te zorgen dat zij ook reageren op jouw berichten.
Geef de berichten de juiste content mee. Denk na over de tekst die je plaatst. Plaatst niet iets om te plaatsen, kwaliteit heeft voorrang.
Gebruik de juiste hashtags. Niet zo maar hashtags selecteren maar denk na over de hashtags.
Als je de bovenstaande zaken consistent volgt dan zal je merken dat je volgers op de online platformen zullen gaan groeien.
Volgers kopen op instagram
Helaas zien we het vaak genoeg voorbij komen. Accounts die volgers kopen op Instagram.
Dit is eenvoudig te achterhalen. Zodra iemand een miljoen volgers heeft maar dat er bijna niemand reageert op zijn/haar berichten, dan is er iets aan de hand. Vaak zie je ook al aan de accounts dat het neppe accounts zijn en niet echte gebruikers.
LinkedIn als social media kanaal
Behoort LinkedIn tot de social media kanalen of niet? Dit is een hele goede vraag en simpel te beantwoorden. Namelijk, ja.
Als we kijken naar de betekenis van social media kanaal, dan behoort LinkedIn daar zeker toe. Echter wordt LinkedIn totaal anders gebruikt dan andere kanalen zoals Instagram.
LinkedIn is een kanaal waarop professioneel gedragen wordt waarbij Instagram juist veel losser is en waarbij je juist je privéleven deelt met de andere gebruikers. LinkedIn is eigenlijk bedoelt voor de zakelijke markt. Zoals zij zelf zeggen: “Beheer uw professionele identiteit. Communiceer en breid uw professionele netwerk uit.”
Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe baan, dan ben je bij LinkedIn aan het juiste adres.
LinkedIn en de B2B markt
Als jij een onderneming hebt die zich richt op de B2B markt, dan moet je zeker actief zijn op LinkedIn. Je hoeft hier niet het meeste uit te halen ten opzichte van je andere kanalen, maar op LinkedIn kan je je netwerk enorm uitbreiden en zorgen dat je in beeld bent bij de andere gebruikers van LinkedIn.

Instagram als dagelijks ritueel voor je bedrijf
Instagram is een kanaal dat optimaal presteert. Helaas zien we wel dat de trend van social media zich continue aanpast. Waar we vroeger Hyves hadden hebben we nu Facebook en Instagram. Maar we hebben ook al een beweging gezien van Facebook naar Instagram, niet waar?
De nieuwe generatie zit wat vaker op Instagram dan op Facebook, waarbij dat bij de oudere generatie andersom is.
Stories plaatsen op Instagram
Indien je als bedrijf een jonge doelgroep aanspreekt dan is het ten zeerste aan te raden om Instagram als dagelijks ritueel in te zetten. Speel in op actualiteiten. Gebeurt er wat in de samenleving, probeer hier dan ook op in te spelen. Instagram Stories hebben een goede reputatie als het gaat om doelbewust berichten plaatsen.
Heb jij een nieuw product? Plaats deze dan zeer regelmatig, zeker de eerste week, op Instagram Stories.
Dat heeft Mark Zuckerberg weer goed geregeld.
Organische volgers op Instagram
In tegenstelling tot Facebook, is het op Instagram mogelijk om andere mensen te volgen. Het is dus mogelijk om doelgericht je volgers te doen laten stijgen.
Dit wordt ook wel organische volgers genoemd op Instagram. Wat ze dan doen is dat ze je doelgroep gaan volgen en ontvolgen in de hoop dat zij jou terugvolgen en blijven volgen. Dit is een goede strategie. Maar, je kan er ook voor kiezen om je potentiële klanten te blijven volgen zodat de interactie beide kanten op werkt.
Let hierbij wel op de algoritme. Als jij in één keer 100 mensen volgt en kort daarna ook nog hun berichten liked, dan ziet IG dit als spam en zal je geblokkeerd worden.
Aantal gebruikers Instagram
Maandelijks maken 1,074 miljard mensen gebruik van Instagram.
Pinterest interessant als social media voor jouw bedrijf?
Op Pinterest kun je foto’s en video’s plaatsen die vervolgens door heel de wereld zichtbaar zijn. Deze posts zijn dan ook weer terug te vinden in de grootste zoekmachine, Google.
Pinterest heeft een algoritme dat altijd werkt. Wij hebben een test gedaan met een account waarbij we meerdere video’s en foto’s hebben geplaatst en we zien de statistieken nog steeds op niveau staan. Ook al zijn we al maanden niet meer op het account geweest. Wellicht dat dit in de toekomst nog wijzigt, zodra Pinterest hun algoritme wijzigt. Maar tot dan, geniet hier maar van.
Op dit platform is het ook mogelijk om de berichten te delen van een ander op je eigen bord. Je deelt dan als het waren het bericht met je eigen volgers.
Pinterest, effectief platform in Nederland?
Pinterest is een platform waarop je foto’s en video’s kan plaatsen. Vaak zullen andere gebruikers deze delen. Bepaal dus welke onderwerpen je op Pinterest wil plaatsen.
Adverteren op Pinterest
Advertenties plaatsen op Pinterest is een goed begin om internationaal zoveel mogelijk interesse te wekken. Stuur jij deze internationale gebruikers via Pinterest door naar je website, dan kan je bijvoorbeeld retargeting uitvoeren op je andere kanalen.
Op deze manier kan je via Pinterest een groter doelgroep benaderen dan als je alleen op Facebook of Instagram gaat adverteren. Met Pinterest heb je de mogelijkheid om internationaal te gaan.
Aantal gebruikers Pinterest
Elke maand maken maar liefst 433 miljoen gebruikers gebruik van Pinterest.
Werkt Twitter nog in Nederland?
In Nederland zien we niet veel Twitteraars. Instagram heeft meer dan het dubbele aan actieve gebruikers. Twitter heeft maar anderhalf miljoen Nederlanders als aantal dagelijkse gebruikers en Instagram vier miljoen Nederlanders. Dit zijn de cijfers uit 2022.
Andere Twitteraars die bijvoorbeeld uit Amerika komen, loggen wel dagelijks in. Wij Nederlanders doen dat wat minder. Grootst gedeelte van Nederland gebruikt Facebook als dagelijks ritueel in plaats van Twitter.
Snapchat om de doelgroep te bereiken
Voor bedrijven met een wat kleinere doelgroep in plaats van miljoenen volgers is Snapchat een goede uitkomst. Hier kan je direct en inderect contact hebben met je volgers.
Via Snapchat zijn vele zaken mogelijk. De bedoeling van Snapchat is eigenlijk om zo veel mogelijk te delen.
Op Snapchat kan je een verhaal delen maar ook privéberichten met je volgers.
Adverteren op Snapchat
Het is ook mogelijk om te adverteren op Snapchat. Echter is dit wel wat moeilijker dan bijvoorbeeld Facebook, Instagram. Op Snapchat heb je namelijk je eigen volgers. Het is niet net als Instagram mogelijk om buiten je eigen volgers ook hun volgers te kunnen zien.
Snapchat is daarin net als Whatsapp. Je kan pas iemand vinden als je ook precies weet wat diegene zijn gebruikersnaam is.
Advertenties op Snapchat kan zeker een optie zijn voor jouw bedrijf. Of het effectiever is dan IG of FB, dat is afhankelijk van de doelgroep.
YouTube kanaal als sociale media
YouTube kan een hele goede optie zijn om in te zetten. YouTube is namelijk onderdeel van Google en werkt dus ook in de zoekmachines. Als een potentiële klant naar iets op zoek is in Google dan kan hij/zij bij jouw filmpje op YouTube terecht komen.
Als jij dan zorgt dat je een kwalitatief YouTube kanaal hebt, dan zal hij wellicht een abonnee worden. Op YouTube heb je abonnees en op een gegeven moment kan je ook inkomsten genereren uit YouTube door middel van advertenties door je filmpjes heen.
Probeer er voor te zorgen dat je volgers op andere kanalen je filmpjes delen zodat je wat hoger komt in de zoekmachine.
Heb jij bijvoorbeeld dure producten? Dan kan je een uitgebreid filmpje opnemen zodat iemand die interesse erin heeft eerst het filmpje kan bekijken om erover na te denken.
Aantal gebruikers YouTube
Maandelijks maken 2.6 miljard mensen gebruik van YouTube. Dat is een behoorlijk aantal en geeft veel opties als onderneming.
Whatsapp inzetten als sociale media
Whatsapp fungeert ook als sociale media kanaal. Weliswaar kan je hier niet zomaar iedereen volgen zonder dat je diegene zijn nummer hebt, maar je kan wel content met elkaar delen middels je verhaal.
Doordat Whatsapp van Facebook is, is het mogelijk om je Whatsapp verhaal te delen op Facebook.
Als je een bedrijf hebt, kan je je aanmelden voor Whatsapp Business. Je krijgt dan een bedrijfsaccount van Whatsapp waarop je ook je producten kan weergeven, openingstijden, website, e-mail en wie weet in de toekomst nog veel meer zaken.
Ook kan je automatische berichten aanmaken.
Communiceren met je klanten is dan nog makkelijker en de drempel voor een potentiële klant om contact op te nemen is nog lager. Als een klant een bepaalde interesse heeft kan hij dat eenvoudig communiceren met je.
Miljoenen volgers op social media behalen
Het behalen van miljoenen volgers op social media is niet zo makkelijk als het lijkt. De meeste social media platformen hebben meer dan een miljoen gebruikers. Maar dat betekent niet dat al deze miljoen gebruikers jou ook gaan volgen.
Wat is belangrijk op sociale media?
Hoe bereiken we het meest aantal gebruikers? Een miljoen gebruikers betekent niet dat jij opeens meer volgers krijgt. Waarom zouden een miljoen gebruikers jou gaan volgen? Wat geef jij terug aan deze miljoen gebruikers?
Dit is heel belangrijk. Net als bij andere onderdelen van online marketing zoals SEO, geldt bij sociale media ook, content is key. Bij sociale media gaan we daarin een stapje verder. Naast content is interactie het meest belangrijke. Laat zien dat je geeft om het aantal gebruikers die jou een like geven.
Wij lossen problemen op!
Wat kunnen wij voor je betekenen?
